Każdy model rozliczeniowy za reklamy różni się sposobem rozliczeń finansowych i wyceny. Co oznaczają poszczególne modele i czego spodziewać się po danej ofercie?
Cost per click – CPC
To model, który cieszy się największą popularnością i jest korzystny dla obu stron. Stosowany jest on w mediach społecznościowych, ale i w Google Ads. To koszt za kliknięcie w wyświetlaną reklamę. Nie wystarczy, że reklama pojawi się na ekranie potencjalnego Klienta. Aby za reklamę naliczyć należność, Internauta musi w nią kliknąć.
Cost per view – CPV
Ten model najczęściej stosowany jest w serwisach, w których wyświetla się różnego typu treści video, filmy. Koszt ponosi się za obejrzenie reklamy przez użytkownika. Samo wyświetlenie reklamy nie jest zatem obciążone kosztami, jedynie wejście we wspomnianą interakcję, czyli obejrzenie reklamy. W tym modelu możesz również ustalić górną granicę Twoich wydatków.
Cost per action – CPA
Koszt za akcję, czyli działanie, które ustalasz wspólnie z serwisem świadczącym usługi reklamowe. Jakie działania stanowią konwersję i wiążą się z naliczeniem za nich kosztu? Przykładowo jest to wrzucenie produktu do koszyka, zakupienie produktu, zapisanie się do newslettera, pobranie udostępnionego pliku.
Cost per like – CPL
Tajemniczy skrót odnosi się do kosztów poniesionych za polubienia – mowa tutaj zazwyczaj o polubieniach fanpage. Jeśli jednak jest to reklama pojedynczego posta, wtedy oczywiście płaci się za “lajki” przy danym wpisie.
Cost per sale – CPS
To jeden z droższych modeli rozliczeniowych, który jednak ze względu na znacznie rzadsze możliwości naliczania opłaty musi generować zarobek dla serwisów oferujących usługi reklamowe. Ten model stosowany jest zazwyczaj przez duże sklepy internetowe, choć często korzystają z niego również firmy w modelach MLM i przy współpracy afiliacyjnej.
Cost per mille – CPM
Nie każdej firmie zależy bezpośrednio na klikach. Zdarza się, że celem reklamowym danej marki jest zwiększanie jej świadomości wśród potencjalnych Klientów. W takiej sytuacji idealnie sprawdza się model CPM, czyli koszt za wyświetlenie. Koszty w takim typie reklamy są niższe, niż w przypadku innych schematów.