Webwriting – jak pisać, by zaistnieć w sieci?
Webwriting - jak pisać, by zaistnieć w sieci?
Jak przygotować tekst zgodnie z zasadami webwritingu? Gdzie można je stosować i jak przygotować tekst, który będzie przykuwał uwagę, poprawi pozycję strony w wyszukiwarce i dostarczy użytkownikom wartościowego contentu?
Webwriting - co to jest?
Webwriting to nie tylko pisanie tekstów. To umiejętność takiego zredagowania treści, by pasowała ona do konkretnego charakteru strony www, na której ma się znajdować. Aby wprawić się w tą sztukę, konieczne jest poznanie podstaw warsztatu dziennikarskiego, marketingu, IT i psychologii. Każda z tych dziedzin dostarcza informacji, dzięki którym tekst przyciąga wzrok, zachęca do dalszego czytania, a także do podjęcia wskazanej w tekście akcji.
“Pamiętaj o zasadach ortografii i gramatyki. Tekst musi być przyjemny w odbiorze i merytoryczny.”
Gdzie stosowany jest webwriting?
Dobrze przygotowana treść spełnia się w swojej roli na każdym rodzaju strony internetowej. Może zostać umieszczona na blogu i stanowić poradnik dla potencjalnych czytelników. Może być również fragmentem treści, która ma zachęcać do zapisu do newslettera. Jeszcze inaczej prezentują się teksty na portalach społecznościowych, w sklepach www, czy na zyskujących coraz większą popularność landing page’ach.
Skanowanie tekstu, a webwriting
Cierpliwość użytkowników sieci zmniejsza się z roku na rok. Oznacza to, iż poszukują oni natychmiastowych odpowiedzi na swoje pytania i nie chcą spędzić godzin na wertowaniu danego artykułu, by móc wyłuskać z niego pojedyncze, najbardziej potrzebne informacje. Najczęściej skupiają wzrok na lewej stronie tekstu oraz na pogrubionych frazach i w ten sposób decydują, czy dany fragment spełni ich potrzebę, czyli odpowie na dane pytanie. Co zrobić, by czytelnik pozostał na stronie Twojego artykułu?
Odpowiednie formatowanie tekstu
1. Zadbaj o to, by tekst został podzielony na nagłówki. Użytkownik szybciej znajdzie fragment, który jest dla niego najistotniejszy.
2. Przygotuj lead, czyli krótkie podsumowanie wszystkiego, co znajdzie się w Twoim artykule. Następnie umieść go na samej górze, by jednoznacznie określał zawartość tekstu.
3. Stosuj pogrubioną czcionkę w przypadku słów i fraz, które wskazują na poruszany w danym momencie temat lub wątek.
Treściwy content wygrywa
- 1. Jeśli jakiekolwiek słowa są zbędne bądź służą za “wypełniacze” w tekście, pozbądź się ich.
- 2. Buduj proste zdania, szczególnie w II osobie liczby pojedynczej. W ten sposób skrócisz dystans i jednocześnie zachęcisz do działania.
- 3. Niewielkie fragmenty tekstu są lepiej przyswajalne i nie odpychają, tak jak to ma miejsce w przypadku “ścian tekstu”.
- 4. Stosuj pogrubienia tekstu, kursywę, oznaczenia kolorystyczne, czcionkowe, duże i małe litery. Urozmaicony tekst lepiej wskazuje na najważniejsze informacje.
Nie wystarczy pisać, by zwiększyć ruch na swojej stronie i przykuć uwagę użytkownika. Każda publikowana w sieci treść musi być przygotowana pod kątem merytorycznym, technicznym i prezentować ekspercki poziom. W ten sposób czas użytkownika na Twojej stronie ulegnie wydłużeniu, a to z kolei wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie Twojej witryny.
Biogram
Mafijne rozmyślania...
Przeczytaj także
Henryka Rodakowskiego 13, 41-219 Sosnowiec
+48 571-902-864
Pomówmy o interesach...
Na stronie
Na blogu
Social Media
ważne informacje